Van mijn stage mocht ik een bromer kap maken zodat ik het proces van mal maken tot afwerken helemaal kon volgen.
Brommerkap
Stap1
Het afschroeven van de kap en zorgen dat de scheuren weer tegen elkaar aan zitten dit is gedaan door aan de achterkant van de kap wat plastic te lijmen.
Nadat dit was gebeurd waren de scheuren bijna dicht.
Stap2
De kap was nog niet klaar om er een mal van te kunnen maken.
Eerst moesten alle oneffenheden uit het model gehaald worden doormiddel van plamuur dit smeerden we in de gaatjes en kuiltjes.
plamuur op de kap plamuur met tube plamuur harder
Stap3
Zodra de plamuur hard werd schuurde we het vlak met gewoon schuurpapier en waterproof schuur papier, het water proef schuurpapier zorgt ervoor dat er niet zo veel tot geen stof vrij komt.
stap4
Na het schuren en plamuren werd het model schoongemaakt met wasbenzine.
Zodra dat was gebeurd werden de schroef gaten opgevuld met een soort klei.
Dit is nodig omdat anders de gelcoat door de gaten heen drupt en dan kan het product er niet uit omdat het dan niet lossend is.
stap5
Nadat alles netjes glad was gemaakt en de gaatjes waren opgevuld moest het model in de was gezet worden. Wanneer je een model in de was zet word het lossend dat wil zeggen dat de malgelcoat zich niet gaat hechten op het model waardoor je het model er gemakkelijk uit kunt halen.
stap 6
nadat het model 7 keer in de was is gezet kon de malgelcoat erop er komen twee lagen malgelcoat op het model.
Malgelcoat links is een speciale gelcoat hij is wat steviger dan de normale gelcoat waardoor de mal langer gebruikt kan worden.
Voor dat de malgelcoat gebruikt kan worden moet er eerst nog harder rechts bij harder zorgt ervoor dat de gelcoat uithard.
Harder word bijna overal in de polyester gebruikt in de gelcoat, in de malgelcoat, in de topcoat, en in de hars.
stap 7
zodra de 2de laag malgelcoat er op zit word er een keer 225 glasmat op gelegd en als hij is uitgehard nog eens 3x 145 glasmat.
Deze getallen willen zeggen gewicht per vierkante meter
dus 225 gram per vierkante meter.
De glasmatten worden er op gelegd met hars waar ongeveer tussen de 1 en 5% harder bij is gevoegd.
Men heeft verschillende soorten diktes van glasmatten.
De glasmatten zijn dikker of juist kleiner om goed in de hoekjes van een model of product te komen.
Ook is er roving dit is een geweven glas mat vanwege de geweven structuur geeft dit extra kracht in het product roving word vaak gebruikt als tussen laag.
Bijvoorbeeld eerst komen er twee lagen glasmat 145 dan een laag roving en dan weer twee lagen 225 glasmat dit is het geval bij een attractie die men nu aan het produceren is.
Roving word bijna nooit alleen gebruikt als enige glasmat roving geeft namelijk een afdruk in de gelcoat waardoor je op het product een geweven patroon ziet.
stap8
Voordat de andere 3 glasmatten erop worden gepolyesterd moet eerst de eerste glasmat als die is uitgehard helemaal geschuurd worden zodat de volgende 3 glasmatten goed hechten en het een stevig geheel word.
Ook moet bij dit schuren goed gelet worden op de randjes van het model omdat daarin het product vast kan gaan zitten en moet dus goed stevig zijn.
voordat de mal klaar is rechts moet eerst de overtollige polyester randen worden afgeslepen zodat je een goede vorm krijgt. de mal is klaar nu kan het uit de polyester worden gehaald.
In de mal uiterst links ziet men nu alle oneffenheden die men straks ook in het product ziet daarom moeten deze oneffenheden er zo veel mogelijk uitgehaald worden.
Zodat als men straks het product uit de mal haalt zo min mogelijk hoeft te doen aan de afwerking van het product.
Stap 10
Nu de mal gelost is kan het product gemaakt worden maar eerst moet de mal minimaal zes keer in de was gezet worden dit moet omdat dan de mal lossend word dat wil zeggen dat de gelcoat zich niet gaat hechten aan de mal.
Als dit is gebeurd kan de mal gegelcoat worden dit gebeurt twee keer omdat de gelcoat de eerste keer niet goed dekt.
Als de gelcoat twee keer aangebracht is en opgedroogd kan er gelamineerd (polyesteren) worden.
Na het op een rijtje te zetten van de omstandigheden die mijn kap zou moeten doorstaan hebben we uitgemaakt hoeveel glasmatten we nodig hadden en welke soort.
Mijn brommer kap heeft nu twee lagen van 450 en in het midden waar de oorspronkelijke kap was uitgescheurd een laagje roving om het extra te verstevigen.
Als de polyester hard is kan het overtollige glas mat er al af gesneden worden dit scheelt weer in het werk met het afwerken.
Stap 11
Als de polyester hard is kan hij er uit gehaald worden, dit was een spannend moment omdat je dan pas kan zien of alles goed is gegaan en dan te weten komt wat je hebt fout gedaan.
Het product word los gemaakt met plastic plaatjes die tussen de mal en het product word geduwd als er een kleine opening is word er lucht in gespoten om hem overal los te maken dit proces word lossen genoemd.
Stap12
Na het lossen kunnen de randen van het product netjes rond worden geschuurd.
Ook word er het overtollige glasvezel afgehaald en word de binnenkant geschuurd.
De binnenkant moet geschuurd worden omdat dan de topcoat kan hechten, topcoat moet er bij mij op omdat de kap veel te verduren krijgt van water zand en andere rotzooi die op de grond ligt en tegen de kap aan word geschoten.
Als dit is gebeurd dan is de kap klaar.